Humor Niepodległej

Scenariusz i reżyseria: Leszek Zduń

Występują:

Małgorzata Długosz – Ordonka

Mateusz Zajdel – Kiepura

Krzysztof Szczerbiński – Literat 1

Leszek Zduń – Literat 2

Monika Polaczek-Przestrzelska – fortepian

 

„Dzień dzisiejszy oznacza początek nowej epoki dziejów naszych…” (Nowa Gazeta- 11. listopada 1918 r.)

Przedstawiamy Państwu niezwykły program artystyczny przygotowany z okazji 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

Ten długo wyczekiwany dzień otworzył nowy rozdział historii Polski – nie tylko polityczny, ale także kulturalny. W młodej, niepodległej Polsce nareszcie można było swobodnie żartować. Kwitła satyra polityczna i obyczajowa !

Scenariusz oparty jest na satyrycznych tekstach szopek z lat 1922-1931. Dwóch literatów próbuje spełnić prośbę marszałka Piłsudskiego i stworzyć nową jakość w polskiej kulturze. W programie usłyszycie Państwo szlagiery tamtych lat: „Brunetki, blondynki”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, a na scenie pojawia się zarówno Ordonka, jak i Jan Kiepura. Nie brakuje również refleksji całkiem serio i pieśni legionowych.       

Leszek Zduń

Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, reżyser dubbingu. W 1995 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, a dyplom obronił rok później. Jego debiut aktorski przypadł na drugim roku studiów w sztuce „Venezia, Venezia” Giovanni’ego Pampiglione.  W latach 1993-1997 występował na deskach Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, a w latach 1997-2009 Teatru Narodowego  w Warszawie (np. w „Kartotece” Kazimierza Kutza, „Dożywociu” Jana Englerta, czy „Mikołajowej przygodzie w teatrze” swojego autorstwa).  Współpracował także z Teatrem Polonia – „Bagdad Café” Krystyny Jandy (2009) i Och-Teatrem – „Zielone zoo” Leszka Bzdyla (2010) oraz podróżował po Polsce ze swoim spektaklem „Kolacja na cztery ręce”. Wystąpił  w dziewięciu spektaklach Teatru Telewizji np. „Markiz von Keith” (1995), „Skarb ze snu” (1997), „Opowiadania dla dzieci” (2009) oraz siedmiu Teatru Polskiego Radia np. „Salome” (2002), „Gwiazdy i rozgwiazdy”,  „Dlaczego piloci nie jedzą łakoci?” (2010). Najbardziej znany jest z seriali „Rodzina zastępcza” i „Rodzina zastępcza plus”, gdzie grał Kubę, ma na koncie kilka ról w filmach (np. „Wojna żeńsko-męska”, „Noc świętego Mikołaja”), ale dubbing to profesja, w której najbardziej się udziela. Użyczył głosu wielu postaciom np. Pippinowi („Władca Pierścieni”), Jamesowi Potterowi („Harry Potter i Zakon Feniksa”), księciu Zuko („Awatar: Legenda Aanga), czy Mako („Legenda Korry”). Aktor pisze także bajki dla dzieci – „Bajki w trasie i na czasie”, „Wyjątkowe Święta Kiko, Niko i Sokratesa”, „Kiko, Niko i Sokrates na wakacjach”,  „Płyta do zjedzenia”, „Mikołajowa przygoda w teatrze”.

Małgorzata Długosz

Ukończyła Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi. Równolegle z kształceniem głosu studiowała pedagogikę wokalną na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego  partią pani Rossignol w operze „Dyrektor teatru”  W.A. Mozarta. Jeszcze w czasie studiów współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, a później z Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Wielkim w Poznaniu i Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, kierowanego przez Bogusława Kaczyńskiego. Debiutuje w repertuarze operetkowym partią Arseny w „Baronie cygańskim”        J. Straussa a w kolejnych latach na tej scenie powiększa swój repertuar o kolejne role m. in.:  Adela  w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Joanna – „Błękitny zamek” R. Czubatego, Księżna – „Ptasznik  z Tyrolu” K. Zellera, Stasi –„Księżniczka czardasza” E. Kalmana, Hanna w „Wesołej wdówce”. Aktualnie współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy i Gliwickim Teatrem Muzycznym  oraz orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi. Udziela się również jako śpiewaczka estradowa: Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej w Jeleniej Górze, Podlaskie Spotkania z Arią, Festiwal  „Viva il canto” w Cieszynie, Festiwal im. Krystyny Jamróz w Busku–Zdroju, Muzyka w Sandomierzu, Dni Sztuki Reszel, Spotkania Polsko-Niemieckie, Grudziądzkie Spotkania Operowe, Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku–Białej.

Mateusz Zajdel

Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Jeszcze w czasie studiów zaangażowany został do Warszawskiej Opery Kameralnej, której solistą pozostaje do dzisiaj. W tym samym czasie wystąpił także na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w spektaklu Bunt żaków Szeligowskiego pod batutą Łukasza Borowicza. Swój warsztat wokalny doskonali pod kierunkiem wybitnych śpiewaków i pedagogów, biorąc udział w licznych krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich. Na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej wykonywał partie m.in. w: Così fan tutte, Zaide, Uprowadzeniu z seraju Mozarta, Napoju miłosnym Donizettiego, Żywocie rozpustnika Strawińskiego, Jenůfie Janačka, Cyruliku sewilskim Paisiellego. Od 2009 roku stale współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Wystąpił m.in. w takich operach jak: Lukrecja Borgia, Łucja z Lammermooru, Roberto Devereux (z udziałem Edity Gruberovej – wykonanie koncertowe) Donizettiego; Traviata, Don Carlo, Atilla (wykonanie koncertowe) Verdiego; Turandot, Madame Butterfly Pucciniego; Latający Holender, Lohengrin Wagnera; Jolanta Czajkowskiego; Borys Godunow Musorgskiego; Moby Dick Knapika. W 2014 roku wystąpił w Filharmonii Narodowej w koncercie inaugurującym nowy sezon artystyczny, podczas którego zaprezentowano Gurrelieder Schönberga. Współpracował ze znakomitymi polskimi i zagranicznymi dyrygentami oraz reżyserami, m.in. z: Łukaszem Borowiczem, Gabrielem Chmurą, Jackiem Kasprzykiem, Tadeuszem Kozłowskim, Igorem Dohovičem, Jose Maria Florénĉio, Valerym Gergievem, Andriym Yurkevychem, Stefanem Solteszem, oraz z: Mariuszem Trelińskim, Markiem Weissem, Barbarą Wysocką, Michałem Znanieckim, Jorge Lavellim, Davidem Pountney’em. Regularnie występuje w Polsce i za granicą.

Krzysztof Szczerbiński

Ukończył warszawską Akademię Teatralną w roku 2000. Od tego roku jest aktorem Teatru Powszechnego. W tym czasie zagrał wiele ważnych ról, m.in. w przedstawieniach Władysława Kowalskiego (Czwarta siostra), Piotra Cieplaka (Wesołe kumoszki z Windsoru, Król Lear, Albośmy to jacy, tacy…, Nieskończona historia), Anny Augustynowicz (Powrót na pustynię), Grzegorza Wiśniewskiego (Letnicy), Małgorzaty Bogajewskiej (Dotyk), Wojtka Klemma (Omyłka. B. Prus feat. Konopnicka) czy Artura Urbańskiego (Kamień i popioły). Jest również aktorem występującym w dubbingu, a także w radiu i telewizji.

Monika Polaczek-Przestrzelska

Ukończyła studia pianistyczne w Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Gierżoda i kameralistyki w klasie Profesor Mai Nosowskiej, w 1977 roku. Uczestniczyła w wielu kursach muzyki kameralnej, jako pianista, specjalizujący się w muzyce wokalnej. Specjalizuje się w muzyce kameralnej, współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami oraz z wokalistami. Prowadzi aktywną działalność koncertową również z solistami Teatru Wielkiego m.in..: Anną Lubańską, Małgorzatą Pańko, Anną Kutkowską-Kass, Jeanette Bożałek, Adamem Zdunikowskim, Leszkiem Świdzińskim, Rafałem Bartmińskim, Ryszardem Wróblewskim, Czesławem Gałką, Magdaleną Idzik, Barbarą Rusin-Knap ,Marią Olkisz, Robertem Dymowskim; z solistami Opery Kameralnej m.in. Katarzyną Laskowską, Robertem Szpręgielem, Justyną Stępień, Magdaleną Rucińską, Justyną Reczeniedi.

Czas trwania spektaklu: 60 minut

Warunki techniczne:
Scena o wymiarach : dowolna
Plener: tak
Instrument klawiszowy: nastrojone pianino / fortepian/ instrument klawiszowy
Nagłośnienie: do uzgodnienia
Oświetlenie: do uzgodnienia
Organizator zapewnia:
Realizację nagłośnienia i oświetlenia zg. z riderem
Transport
Nocleg 5 osób (jeśli będzie konieczny)